Tüketiciler olarak bilinçleniyor muyuz? Haklarımızın farkında mıyız? Hakkımızı aramak için mücadele azmimiz var mı?

Eğer, sadece Osmangazi İlçesi’nde 1 ve 2 numaralı hakem heyetlerine yapılan tüketici şikayeti sayısındaki artışa bakarsak, günden güne bilinçleniyoruz, hakkımızı da çatır çatır arıyoruz.

Osmangazi’de geçen yıl iki hakem heyetindeki dosya sayısı toplam 2 bin 400 iken, bu yılın ilk üç ayında 5 bini buldu. Üç ayda 5 bin ise yılsonunda 20 bine ulaşacak demek…

Yalnız ilginç bir durum var. Hak arama mücadelesinin doğrudan sosyal yapıyla, eğitim ve öğretimle ilgili olduğu ayan beyan ortada…

Şöyle ki;

Nilüfer Tüketici Hakem Heyeti’ne başvurular arasında, saçını boyattığı kuaförün hizmetinden memnun olmayan kadınların bile başvurusu var. Yıldırım’da ise başvurularda yoğunluk söz konusu değil… Zira kentin doğusundaki nüfusun çoğunluğunun tüketici hakları konusunda bilinçsiz, itaatkar ve kanaatkar olduğu görüşü hakim…

* * *

Tüketici hakem heyetlerine başvurularda öncelikli sorun, bankaların aldığı kredi kartı üyelik ve hesap işletim ücretleriyle ilgili… Yargıtay kararıyla zaman aşımı 10 yıla çıkarılınca, hakem heyetlerine başvuranlar geriye yönelik 10 yıl boyunca ödedikleri kredi kartı üyelik ve hesap işletim ücretlerini alabiliyorlar.

Elektrik faturalarına yansıtılan karşılığı olmayan 5 kalem ücret de, başka bir itiraz konusu… Yok kayıp kaçak bedeli, yok sayaç okuma ücreti, yok iletim bedeli… Durmadan bindiriyorlar faturaya…

Bu konuda netleşmiş bir yargı kararı yokmuş.

Kim diyor?

Bursa Barosu Tüketici Hakları Komisyonu Başkanı Avukat Okan Dursun…

Dursun’a göre, tüketici bilinçleniyor ama yeterli değil. Ayrıca, adalete sivil inisiyatifle ulaşmanın yolu olan tüketici hakem heyetlerinin artırılması gerekiyor.

* * *

Örneğin kendim… Kullandığım bir kredi kartının yıllık üyelik ücretini yaklaşık 8-10 yıldır geri alıyordum. Üstelik hakem heyetine başvurmadan… Yazıyordum e-postayı bankaya, iade ediyorlardı. Bu yıl etmediler. Bir de mektup gönderip, aldıkları paranın yasal olduğunu savundular.

Başvuracağım şimdi hakem heyetine, alacağım paramı geri…

* * *

İşin bir başka enteresan tarafı, tüketici hakem heyetlerinin sekreteryasını, raportörlüğünü yürütecek daimi kadrolar atanmaması… Kaymakamlıklarda kurulan heyetlerin yazışmalarını yapacak personelin çoğunun başka kurumlardan geçici görevlendirilmesi… Pek çok kurumda hakem heyetine geçici görev “sürgün yeri” olarak kabul ediliyor.

Yasası var, yönetmeliği var da, tüketici sorunlarına hala “angarya” olarak bakıldığından olsa gerek, bazı hakem heyetlerinde 2 yıldır bekleyen dosyalar olduğu söyleniyor.

İlgililer ciddiye almalı artık bu işi…

Ayrıca bakınız:

Yoruma kapalıdır